Znamienne dla raka zoladka objawy wykrywa sie badaniem zawartosci zoladkowej wydobytej zglebnikiem lub zwymiotowanej

Znamienne dla raka żołądka objawy wykrywa się badaniem zawartości żołądkowej wydobytej zgłębnikiem lub zwymiotowanej. Już jej wygląd zewnętrzny daje częste podstawy do rozpoznania raka. Mianowicie zawartość żołądkowa jest zazwyczaj gęsta, ciągnąca się, źle rozdrobniona, ciemnobrunatna lub czarnobrunatna, bardzo często barwy gąszczukawowego. W przeważnej większości przypadków raka żołądka (mniej więcej w 2/3 przypadków) w zawartości żołądkowej nie ma wcale wolnego kwasu solnego. W rakach krzywizny mniejszej i trzonu żołądka objaw ten można często stwierdzić już w bardzo wczesnym okresie choroby. W raku odźwiernika we wczesnym okresie w zawartości żołądkowej stwierdza się jeszcze wolny kwas solny, ilość jego jednak w dalszym przebiegu powoli lub szybko maleje, aż wreszcie kwas solny znika. W raku usadowionym przeważnie w odźwierniku, a powstającym na tle wrzodu, nadkwaśność i nadmierne wydzielanie się soku nieraz utrzymują się długo. I dlatego raka znamienne jest jednak szybko postępujące obniżanie się ilości wolnego kwasu solnego aż do zupełnego jego zniknięcia, czasami nawet w kilka tygodni. Brak wolnego kwasu solnego w raku żołądka zależy od zanikowego nieżytu żołądka oraz od wiązania kwasu śluzem i zasadowymi składnikami aminowymi (tyrozyną, leucyną i in. ), wytworzonymi przez autolityczne zaczyny tkanki rakowej. [hasła pokrewne: endometrioza stopnie, endometrioza leczenie hormonalne, okulista poznań ]

Powiązane tematy z artykułem: endometrioza leczenie hormonalne endometrioza stopnie okulista poznań