Wyciecie wlókien zoladkowych nerwów blednych (Vagotomia)

Wycięcie włókien żołądkowych nerwów błędnych (Vagotomia). W ostatnim czasie w leczeniu choroby wrzodowej żołądka nabrała dużego rozgłosu metoda polegająca na wycięciu wszystkich włókien żołądkowych obu nerwów błędnych. Obustronne podprzeponowe ich wycięcie stosowali niektórzy chirurdzy już od r. 1902, a zabieg ten skojarzony z zespoleniem żołądkowo-jelitowym pierwszy wykonał (w r. 1925) Podkamiński. Oczekiwał on dobrych wyników po takim leczeniu w przypadkach choroby wrzodowej żołądka przebiegających z nadkwaśnością żołądkową i ze wzmożoną czynnością ruchową żołądka, Pawłow bowiem już w r. 1889 dowiódł, że obustronne wycięcie nerwów błędnych wywołuje wypadnięcie nerwowo-odruchowego okresu wydzielania żołądkowego. Propozycja leczenia choroby wrzodowej żołądka wycięciem gałązek żołądkowych nerwów błędnych nie została doceniona i dopiero w r. 1943 wznowił ją Dragstedt, polecając obustronne wycięcie gał ązek żołądkowych nerwów błędnych w chorobie wrzodowej żołądka jako zabieg skuteczny, a lżejszy niż wycięcie żołądka. Okazało się, że po wycięciu wszystkich włókien żołądkowych obu nerwów błędnych w chorobie wrzodowej żołądka chorzy szybko pozbywają się bólów, ogólna kwaśność soku żołądkowego znacznie się zmniejsza wskutek wypadnięcia okresu nerwowego wydzielniczej czynności żołądka i obniżenia jego czynności w okresie chemicznym. Początkowo nieraz stwierdza się nadmierne wydzielanie soku żołądkowego o niskiej kwaśności oraz wydzielanie paradoksalne objawiające się większą kwaśnością soku żołądkowego po próbnym śniadaniu z soku kapusty niż po histaminie. Z czasem jednak zaburzenia te cofają się i ilość soku żołądkowego o niskiej kwaśności zmniejsza się w porównaniu do ilości przed zabiegiem. [podobne: Fordanserki, Skoki tandemowe, Dmuchawy bocznokanałowe ]