Wahadło publiczno-prywatne – wybór pacjentów i kapitał własny w Szwecji

Podejmowanie decyzji w szwedzkiej służbie zdrowia jest zdecentralizowane – 21 wybieranych rad okręgowych posiada i obsługuje prawie wszystkie szpitale i większość placówek podstawowej opieki zdrowotnej, a większość lekarzy to pracownicy etatowi tych instytucji. Istnieje powszechny dostęp do wysokiej jakości usług medycznych dla wszystkich obywateli przy rozsądnych poziomach wydatków (patrz tabela i opisy przypadków). Ale obraz jest bardziej zniuansowany, niż sugerują to ogólne fakty. Czas oczekiwania na konsultacje i leczenie oraz brak skupienia na pacjentach to stałe problemy, a usługi nie zawsze są sprawiedliwie rozdzielane, aby wymienić kilka wspólnych problemów.1 Rodzaje reform organizacyjnych podejmowanych w celu rozwiązania tych problemów zależą częściowo od ideologii obu rządy krajowe i lokalne – czynnik, który był najbardziej widoczny w ostatnich politykach związanych z wyborem pacjentów i prywatnym świadczeniem opieki. Obecny szwedzki system opieki zdrowotnej jest w dużej mierze produktem przeszłych rządów krajowych kierowanych przez socjaldemokratów, który silnie akcentował sprawiedliwość i zależność od sektora publicznego. Jednak od 1990 r. Zarówno centroprawicowe, jak i centrolewicowe rządy zwróciły się ku konkurencji i wyborom konsumenckim jako sposobom zwiększenia efektywności w obszarach wcześniej zdominowanych przez publiczne monopole. Wraz z reformami polityki podatkowej i liberalną polityką imigracyjną związaną z pracą, zmiany te znacznie zmieniły szwedzką gospodarkę w ciągu ostatnich 25 lat.2
Jeśli chodzi o opiekę zdrowotną, usługi socjalne i edukację, opinie polityczne w Szwecji były jednak bardziej podzielone. Centroprawicowy rząd, który funkcjonował od 1992 r. Do 1994 r., Wprowadził zmiany, które stworzyły możliwości dla prywatnych dostawców opieki ambulatoryjnej. Ale zmiany te zostały odwrócone przez późniejszy rząd kierowany przez socjaldemokratów, który wprowadził tak zwane prawo zatrzymania w 2000 r., Aby uniemożliwić radom hrabstw zlecanie operacji szpitali ratunkowych prywatnym dostawcom. Ta ustawa została z kolei odwrócona przez centroprawicowy rząd, który sprawował urząd w latach 2006-2014. W praktyce tylko jeden szpital w Hamburgu został zakontraktowany od początku lat dziewięćdziesiątych. Ale bardziej widoczne zmiany zostały wprowadzone poza szpitalami.
Model podstawowej opieki zdrowotnej, który został wprowadzony w Szwecji we wczesnych latach siedemdziesiątych XX wieku, w którym publiczne centra zdrowia zatrudniają wielodyscyplinarną siłę roboczą, jest dość nietypowy z perspektywy międzynarodowej. Zazwyczaj szwedzkie centrum podstawowej opieki zdrowotnej zatrudnia czterech lekarzy ogólnych (GP), a także pielęgniarki z odpowiedzialnością za triage, fizjoterapeutów i terapeutów zajęciowych, pracowników socjalnych i terapeutów kognitywnych oraz wyspecjalizowane pielęgniarki w takich dziedzinach, jak cukrzyca lub astma i przewlekła obturacyjna choroba płuc. Odsetek lekarzy pierwszego kontaktu jest niższy niż w większości innych porównywalnych krajów o wysokim dochodzie, podobnie jak inwestycje w inne zasoby podstawowej opieki zdrowotnej. Ze względu na brak roli odgrywania roli w opiece podstawowej, raport z 2010 r. Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju sklasyfikował szwedzką opiekę zdrowotną w tej samej kategorii co systemy Islandii i Turcji, a nie ze swoimi nordyckimi sąsiadami.3
Fala reformy podstawowej opieki zdrowotnej, polegająca na zwiększeniu wyboru pacjentów i prywatyzacji usługodawców, została zainicjowana przez rady okręgów od 2007 roku
[podobne: apteka internetowa białystok, zdjęcie zgryzowe, laserowe usuwanie włosów cena ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: apteka internetowa białystok laserowe usuwanie włosów cena zdjęcie zgryzowe