W ostatnim czasie w wielu przypadkach przebicia sie wrzodu uzyskiwano dobre wyniki stosujac we wczesnym okresie, w pierwszych 8-10 godzinach, metode Taylora

W ostatnim czasie w wielu przypadkach przebicia się wrzodu uzyskiwano dobre wyniki stosując we wczesnym okresie, w pierwszych 8-10 godzinach, metodę Taylora. Polega ona na stałym odsysaniu zawartości żołądkowej przez zgłębnik Einhorna, równoczesnym pozajelitowym (dożylnym, podskórnym i, doodbytniczym) wprowadzeniu dużej ilości płynów i energicznym leczeniu penicyliną. Zawartość żołądkową odsysa się w pierwszym dniu co pół godziny, w drugim co godzinę, a w następnych coraz rzadziej, kończąc ten zabieg, gdy już nie będzie zalegania żołądka. Bóle i objawy podrażnienia otrzewnej cofają się już w pierwszym dniu leczenia. W drugim dniu można zezwolić na wypicie niewielkiej ilości wody, a w trzecim dniu na niewielką ilość mleka. Niezbędne warunki stosowania metody Taylora stanowią: 1) wczesny okres przebicia się wrzodu; 2) gotowość do wkroczenia chirurgicznego. Przebicie się wrzodu bezpośrednio po obfitym posiłku stanowi przeciwwskazani e do stosowania metody Taylora. Choroba zespoleniowa daje się wyleczyć przez zniesienie zespolenia i przywrócenie prawidłowej drogi dla miazgi pokarmowej (degastroenterostomisatio). Techniczne wykonanie zabiegów chirurgicznych p. podręcznik chirurgii. [patrz też: lewomepromazyna, Fordanserki, pracownia emg ]