Stosowanie leków i ryzyko zespołu Stevensa-Johnsona lub martwicy toksyczno-naskórkowej ad 7

Ten wynik i doniesienia o przypadkach związanych z profilaktycznym podawaniem długo działających sulfonamidów 20-22 sugerują, że reakcja wywołuje antybiotyki, a nie infekcja. Wśród NLPZ od dawna implikują pochodne butazonu (fenylobutazon i oksyfenbutazon). Ponieważ leki te są obecnie rzadko stosowane, w bieżącym badaniu nie były dostępne żadne informacje na ich temat. Podejrzewano także pochodne oksamu. 23 Izotonikam został wycofany z rynku we Francji po związaniu z 13 przypadkami martwicy toksyczno-rozpływnej naskórka.8 Dwa obecnie sprzedawane oksykamy, piroksykam i tenoksykam, były w znacznym stopniu związane, a ryzyko było znacznie wyższe dla nich niż w przypadku diklofenaku i pochodnych kwasu propionowego. Ryzyko związane było z niedawno zainicjowaną terapią. Gdy analiza została ograniczona do leczenia trwającego dwa miesiące lub krócej, ryzyko wzrastało z oksykamami, ale nie z pochodnymi kwasu propionowego. Częstość stosowania innych NLPZ była zbyt niska, aby umożliwić analizę poszczególnych leków.
Ciężkie niepożądane reakcje skórne, w tym zespół Stevensa-Johnsona i martwica toksyczno-rozpływna naskórka, są od dawna związane ze stosowaniem aromatycznych leków przeciwdrgawkowych (fenobarbitalu, fenytoiny i karbamazepiny) .1,2,24,25 Obecne badanie wykazało, że kwas walproinowy, często uważane za bezpieczniejsze pod względem reakcji skórnych, 25 miało znaczące ryzyko podobne do działania aromatycznych leków przeciwdrgawkowych. W przypadku wszystkich leków przeciwdrgawkowych ryzyko było największe w pierwszych dwóch miesiącach leczenia, chociaż u dłuższych użytkowników fenobarbitalu i kwasu walproinowego utrzymywało się pewne podwyższone ryzyko.
Allopurinol, który jest najczęściej podawany przez długi czas, jest często cytowany jako przyczyna zespołu Stevensa-Johnsona i martwicy toksyczno-rozpływnej naskórka5, 7, 29. Ryzyko to nie jest stałe w czasie. Względne ryzyko przy każdym użyciu (5.5) niedoszacowuje ryzyka w pierwszych dwóch miesiącach leczenia (52) i przecenia ryzyko z długoterminową terapią (0,5).
Chlormezanon jest niewielkim środkiem uspokajającym, niezwiązanym z benzodiazepinami, które mają właściwości rozluźniające mięśnie i działają uspokajająco.27 Najczęściej przepisywane w Europie razem z NLPZ i lekami przeciwbólowymi, podejrzewa się, że chlormezanon wywołuje ostre reakcje skórne .7,8 Wyniki naszego badania wskazują, że wysokie ryzyko względne.
Ponieważ zespół Stevensa-Johnsona i martwica toksyczno-rozpływna naskórka prawdopodobnie pośredniczą immunologicznie1, a kortykosteroidy zapobiegają innym rodzajom reakcji na leki, 28 było zaskakujące w znacznym stopniu zwiększeniu ryzyka związanego z ekspozycją na kortykosteroidy. Kortykosteroidy do stosowania miejscowego29 i układowego30 mogą jednak wywoływać kontaktowe zapalenie skóry i inne reakcje skórne. Może wystąpić martwica toksyczno-rozpływna naskórka pomimo wysokich dawek kortykosteroidów podawanych ogólnoustrojowo.31,32 Nie ma wytłumaczenia dla wysokiego ryzyka obserwowanego przy niedawno rozpoczętej terapii kortykosteroidami. Wydaje się, że to powiązanie nie jest związane z chorobami, w przypadku których leki były czasami stosowane (np. Kolagenowe choroby naczyniowe i guzy mózgu) lub z użyciem innych leków związanych z zespołem Stevensa-Johnsona i martwicą toksyczno-rozpływną naskórka. Względne ryzyko pozostało znacząco podwyższone, gdy osoby z tymi czynnikami zostały wykluczone.
Acetaminofen nie był znaczącym czynnikiem ryzyka we Francji
[przypisy: lek przed kolonoskopią, przewlekłe ropne zapalenie migdałków podniebiennych, choroba hashimoto objawy psychiczne ]