Przypadek indeksu zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych w Stanach Zjednoczonych

Trwałe neutrofilowe zapalenie opon mózgowych stanowi wyzwanie diagnostyczne, ponieważ diagnoza różnicowa jest szeroka i obejmuje nietypowe przyczyny zakaźne. Opisujemy przypadek trwałego neutrofilowego zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych wywołanego przez Aspergillus fumigatus u immunokompetentnego mężczyzny, który nie wykazywał objawów sinopulmonarnych lub skórnych. Zidentyfikowano zastrzyk glikokortykoidów zewnątrzoponowych jako potencjalną drogę wejścia tego organizmu do centralnego układu nerwowego, a przypadek zgłoszono do państwowego wydziału zdrowia.
Opis przypadku
Mężczyzna w wieku około 50 lat z historią zwyrodnieniowych chorób lędźwiowych i stawów, u których wystąpił ból głowy i szyi, który uległ stopniowemu pogorszeniu w ciągu 8 dni. Związane z tym objawy to nudności, złe samopoczucie, zmęczenie, dreszcze i zmniejszony apetyt. Pacjent nie zgłaszał żadnych gorączki, wysypki, światłowstrętów ani zmian widzenia. Cztery tygodnie przed prezentacją otrzymał najnowszą serię epiduralnych wstrzyknięć metyloprednizolonu na ból krzyża. Pacjent nie miał historii stanów immunosupresyjnych i nie przyjmował żadnych dodatkowych leków immunomodulujących.
Tabela 1. Tabela 1. Wyniki badań laboratoryjnych. Ocena objawów czynności życiowych podczas prezentacji wykazała temperaturę 36,7 ° C, puls 101 uderzeń na minutę i ciśnienie krwi 144/88 mm Hg. Fizyczne badanie było widoczne tylko w przypadku meningizuszu. Badania laboratoryjne wykazały liczbę leukocytów obwodowych wynoszącą 7800 komórek na milimetr sześcienny, z 88% komórek polimorfojądrowych. Pozostała część pełnej morfologii krwi i kompleksowy panel metaboliczny, w tym testy czynności wątroby, mieściły się w granicach normy. Tomografia komputerowa (CT) głowy bez podawania kontrastu nie była godna uwagi. Wykonano nakłucie lędźwiowe i usunięto 8 ml przejrzystego płynu mózgowo-rdzeniowego. Analiza płynu mózgowo-rdzeniowego wykazała podwyższony poziom białka (147 mg na decylitr [zakres referencyjny, 25 do 55]), niskie stężenie glukozy (31 mg na decylitr [1,7 mmol na litr], przy zakresie referencyjnym od 45 do 75 mg na decylitr [2,5 do 4,2 mmol na litr]) i pleocytozę neutrofilową (2304 białych komórek na milimetr sześcienny, 72% komórek polimorfojądrowych) (Tabela 1). Barwienie Grama było negatywne dla organizmów. Pacjent rozpoczął terapię wankomycyną, ceftriaksonem, ampicyliną i glikokortykosteroidami i został przyjęty do szpitala. Rutynowe hodowle bakteryjne krwi i płynu mózgowo-rdzeniowego były ujemne, a glukokortykoidy zatrzymane. Objawy pacjenta uległy poprawie dzięki leczeniu przeciwbakteryjnemu, jak również analgezji opiatowych i niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Został wypisany do domu, aby ukończyć kurs wankomycyny i ceftriaksonu w przypadku domniemanego zapalenia opon mózgowych.
Pacjentka wystąpiła tydzień po wypisaniu z objawami bólu głowy i dolnego odcinka kręgosłupa, które były obecne i stopniowo pogarszały się w ciągu ostatnich 2 dni
[podobne: promazyna, polcortolon, difenhydramina ]