Postępowanie lecznicze w bezmoczu

Postępowanie lecznicze w bezmoczu zależy od przyczyny. Moczenie przerywane spostrzega się przeważnie w kamicy pęcherza moczowego. Cechuje je przerwa strumienia moczu, zależna od chwilowego zatkania ujścia wewnętrznego cewki moczowej. Gdy zatkanie ustąpi np. wskutek zmiany położenia ciała, chory może dokończyć oddanie moczu. Częste parcie na mocz (tenesmus vesicae urinariae), równocześnie nieraz bolesne, spostrzega się przeważnie w chorobach pęcherza moczowego, zwłaszcza w ostrym nieżycie, w gruźlicy i w zapaleniu otrzewnej pęcherza, nadto u osób z wrażliwym pęcherzem moczowym po wypiciu niedojrzałego piwa i po spożyciu drażniących pokarmów. Na tle odruchu nerkowo-pęcherzowego zdarza się często parcie na mocz także w chorobach nerek, zwłaszcza w gruźlicy i kamicy, również w napadzie bólowym w przebiegu wodonercza przerywanego (hydronephrosis intermiitene), W tzw. tylnym wiewiórowym zapaleniu cewki moczowej ( urethritis gonorrhoica posterior) uskarżaj ą się chorzy na szczególnie bolesne i częste parcie na mocz. Częste, bolesne parcie na mocz wywołują także choroby narządów sąsiednich, mianowicie rozpadliny odbytnicy, rak odbytnicy, zapalenie guzów krwawniczych i in. Napadowe, częste, bolesne parcie na mocz zdarza się w wiądzie rdzenia jako przełom pęcherzowy (crisis vesicalis).
Zakłócenie oddawania moczu, zależne od zaburzenia unerwienia pęcherza moczowego. Charakterystyczne zaburzenia oddawania moczu spostrzega się w przypadkach niedowładu oraz porażenia wypieracza moczu (m. detrusor urinae) a także zwieracza cewki moczowej (m. sphincter urethrae), W warunkach prawidłowych zbieranie się moczu w pęcherzu moczowym pobudza odruchowo gładki wypieracz moczu oraz prążkowany zwieracz cewki moczowej. Skurcz odruchowy zwieracza jest silniejszy niż wypieracza. Można go dowolnie zwiększać i zmniejszać. [przypisy: cyprofloksacyna, kursy fizjoterapia, Aminokwasy BCAA
]