Guz krezki jelit cienkich

Od guza przedniej ściany brzucha odróżnia się guz nerki tym, że w miarę coraz większego napinania tłoczni brzusznej, które osiąga się przez uniesienie górnej części tułowia badanego, guz nerki wyczuwa się coraz gorzej, aż wreszcie znika, natomiast guz przedmięśniowy przedniej ściany brzucha staje się wyraźniejszy i zachowuje swą ruchomość przy obmacywaniu. Guz śródmięśniowy jeżeli był ruchomy, traci swą ruchomość, lecz nie znika. Guz zamięśniowy i zaotrzewny przedniej ściany brzucha zachowuje się tak, jak guz nerki, tzn. znika, lecz nie ma oddechowej ruchomości osiowej i jest przy obmacywaniu nieruchomy, a odgłos opukowy w jego miejscu jest stłumiony, jak w ogóle odgłos opukowy wszystkich guzów przedniej ściany brzucha. Guz zaotrzewny tylnej ściany brzucha w przeciwieństwie do guza nerki, jest zupełnie nieruchomy przy obmacywaniu i ze zmianą położenia ciała, nie ma także osiowej ruchomości oddechowej. Brak objawów zwężenia jelit oraz ruchomość oddechowa osiowa odróżniają guz nerki od guza okrężnicy. W przeciwieństwie do guza nerki, guz krezki jelit cienkich: 1) sadowi się najczęściej w śródbrzuszu; 2) jest ruchomy przy obmacywaniu we wszystkich kierunkach, zwłaszcza w płaszczyźnie poziomej; 3) zmienia swą siedzibę wraz ze zmianą położenia ciała; . 4) oddechowo bywa ruchomy bardzo rzadko; 4) wywołuje często bóle w brzuchu oraz zaburzenia trawienia (wzdęcie brzucha, zaparcie stolca i in.). Dokładne wywiady przemawiające za przebytym zapaleniem otrzewnej umożliwiają odróżnienie guza nerki od otorbionego wysięku otrzewnego (peritonitis exsudativa saccaia), Duże wodonercze zamknięte (hudronephrosis occlusii) może nasuwać konieczność różnicowania z torbielą jajnikową (cystis ooarii), Różnicowanie opieram na następujących danych: Guz nerki: 1. Rośnie w kierunku od góry ku dołowi, wypuklając okolicę lędźwiową i część boczną brzucha. 2. Daje się oddzielić od spojenia łonowego. 3. W zakresie guza odgłos opukowy bębenkowy. 4. Nieznaczna ruchomość oddechowa osiowa. 5. Daje się odprowadzić w podżebrze. 6. Nie ma łączności z macicą ani z jej przydatkami. [patrz też:fizjoterapia Poznań, badania genetyczne, objawy endometriozy]