Klinicznie całkowite zatrzymanie moczu

Klinicznie całkowite zatrzymanie moczu objawia się zupełnym nieoddawaniem moczu, pomimo parcia na mocz, uczuciem przepełnienia pęcherza moczowego, bólami w podbrzuszu, wypukleniem w okolicy łonowej brzucha i stłumieniem odgłosu opukowego nad spojeniem łonowym. W zatrzymaniu niezupełnym chorzy nie mogą opróżnić pęcherza doszczętnie. Duże zaleganie moczu, rozciągające pęcherz nadmiernie, może wieść do mimowolnego odchodzenia moczu kroplami, zwanego także: rzekomym moczciekiem lub moczeniem mimowolnym (incontinentia urinae spuria), Taki rzekomy moczociek zdarza się i bez przepełnienia pęcherza moczowego, gdy choroba narządu moczowego lub układu nerwowego wywołuje silne parcie na mocz, którego chory nie może pokonać. Rzekomy moczociek odróżnia się od prawdziwego (incontinentia urinae v era) , polegającego na mimowolnym, nieświadomym oddawaniu moczu. Bez moczu (anuria), objaw podmiotowo-przedmiotowy niezmiernej wagi, odróżnia się od zatrzymania moczu zupełnym brakiem moczenia nieobecnością moczu w pęcherzu moczowym. Bezmocz może zależeć: 1) od ustania czynności wydzielniczej nerek bezmocz prawdziwy anuria vera s. secretoria); 2) od zahamowania odpływu moczu do pęcherza moczowego (bezmocz rzekomy, anuria spuria s. excretoria) – i, co bywa najczęściej, 3) od współdziałania obu tych czynników. Ustanie wydzielniczej czynności nerek może być spowodowane zniszczeniem miąższu nerkowego (marskość nerki, gruźlica, rak, ropienie, torbielkowatość nerek, Ciężkie zapalenie kłębków nerkowych itd.) oraz zaburzeniami w układzie nerwowym hamującymi pracę nerek (np. w przebiegu kamicy nerkowej, ostrego zapalenia otrzewnej itd.). Odpływ moczu do pęcherza moczowego może zahamować przeszkoda w moczowodach lub w miedniczkach albo ucisk z zewnątrz na drogi od- prowadzające. Przeszkody w samych cewkach moczowych mogą uniemożliwiać w ogóle wytwarzanie moczu. [przypisy: przewlekłe ropne zapalenie migdałków, choroba hashimoto objawy psychiczne, lysoformin 3000 ]

Powiązane tematy z artykułem: choroba hashimoto objawy psychiczne lysoformin 3000 przewlekłe ropne zapalenie migdałków