Guz nerki

Guz nerki rośnie od tyłu ku przodowi i dołowi, odsuwając narządy brzuszne, przede wszystkim jelita, ku przodowi i ku linii pośrodkowej ciała, z wyjątkiem okrężnicy wstępującej i zstępującej. Te części okrężnicy nie mają otrzewnej w tylnej części swego obwodu i tutaj ściśle są połączone z nerką i czworobocznym mięśniem lędźwi. Dlatego też nerki powiększając się odsuwają okrężnicę wstępującą i zstępującą tylko niewiele ku przodowi i ku linii pośrodkowej ciała, tak iż okrężnica wstępująca przebiega wzdłuż guza prawej nerki od prawej strony brzucha i od dołu w lewo i ku górze, a okrężnica zstępująca – z okolicy lewego podżebrza od góry i z zewnątrz ku dołowi i ku wewnątrz. Stosunki te są wyraźniejsze, jeżeli po opróżnieniu jelit rozdąć okrężnicę powietrzem przez zgłębnik, wprowadzony do odbytnicy. Badanie to łączy się zwykle z opukiwaniem brzucha. Guz lewej nerki po rozdęciu okrężnicy wyczuwa się nie tak wyraźnie, opukowo zaś jego miejscu stwierdza się odgłos bębenkowy. Zmiana wyczuwalności i odgłosu opukowego jest mniej pewna w przypadkach guzów prawej nerki, zależnie od tego, że okrężnica wstępująca czasami dochodzi tylko do dolnego końca prawej nerki. W tych przypadkach przed rozdęciem okrężnicy i po nim wyczuwa się guz powyżej okrężnicy i dlatego można go wziąć mylnie za guz wątroby lub pęcherzyka żółciowego. Wyczuwalna nerka oraz jej guz nie ma związku z wątrobą, śledzioną., ani z miednicą. Prawidłowe nerki są niebolesne. Niebolesna jest również okolica nerkowa w przewlekłym zapaleniu kłębków nerkowych, w nerczycy, w stwardnieniu nerek i nieraz w ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych. Natomiast obmacywanie nerek sprawia chorym często bóle- w ostrym zapaleniu miedniczek nerkowych, w ropnym zapaleniu nerek, w ostrym zapaleniu przynerkowym, w kamicy nerkowej, w zawale nerki w raku, w gruźlicy nerki itd. [hasła pokrewne: cyprofloksacyna, kursy fizjoterapia, Aminokwasy BCAA
]