Dostep do nerwów blednych przez powloki brzuszne ma te przewage; ze daje moznosc dokladnego obejrzenia zoladka

Dostęp do nerwów błędnych przez powłoki brzuszne ma tę przewagę; że daje możność dokładnego obejrzenia żołądka. Dla skuteczności jednak zabiegu operacyjnego niezbędne jest wycięcie wszystkich gałązek żołądkowych obu nerwów błędnych. Zadaniu temu łatwiej sprostać przy operacji nadprzeponowej, a to wskutek licznych i niejednakowo przebiegających gałązek nerwów po przejściu przez otwór przełykowy. Dobrze objaśnia to ryc. 54 oparta na zbadaniu przez F. Millera i C. Davisa przebiegu tych gałązek w 13 zwłokach. Orr i Johnson opracowali metodę, która umożliwia dokładne obejrzenie żołądka i przecięcie wszystkich włókien żołądkowych nerwów błędnych. Polega ona na otwarciu jamy brzusznej i wycięciu nerwów błędnych w rozworze przełykowym przepony bez naruszenia całości ściany klatki piersiowej. O tym, czy osiągnięto całkowite przecięcie nerwów błędnych, można przekonać się badając ogólną kwaśność soku żołądkowego po podskórnym wstrzyknięciu 15 jednostek insuliny. Wzrost kwaśności soku świadczy o tym, że przecięto nie wszystkie gałązki żołądkowe nerwów błędnych. Inne metody chirurgiczne. Leczenie chirurgiczne w przypadkach przedziurawienia wrzodu polega na zeszyciu otworu {gastrorhaphia) lub na wycięciu żołądka. Wskazania do zeszycia otworu stanowią: 1) wiek powyżej 60 roku życia; 2) ciężki ogólny stan chorego (okres ciężkiego wstrząsu, osłabienie mięśnia sercowego i in. ); 3) siedziba otworu w pobliżu wpustu utrudniaj ąca wycięcie żołądka; 4) niewielkie rozmiary wrzodu i otworu; 5) upłynięcie 12 godzin od przedziurawienia; 6) przedziurawienie dużego wrzodu, jeżeli ogólny stan chorego wyklucza możność wycięcia żołądka. Wskazania do wycięcia żołądka stanowią: 1) przedziurawienie dużego modzelowatego wrzodu; 2) duży otwór; 3) prawdopodobieństwo lub pewność istnienia licznych wrzodów. [podobne: choroba hashimoto objawy psychiczne, artefakty ruchowe, zespoły genetyczne u dzieci ]

Powiązane tematy z artykułem: artefakty ruchowe choroba hashimoto objawy psychiczne zespoły genetyczne u dzieci