Doniosle znaczenie ma takze stwierdzenie w kale krwi utajonej, jako wyrazu krwawienia w zoladku, zwlaszcza jezeli krew stwierdza sie stale

Doniosłe znaczenie ma także stwierdzenie w kale krwi utajonej, jako wyrazu krwawienia w żołądku, zwłaszcza jeżeli krew stwierdza się stale. Objaw ten jest szczególnie znamienny dla raka żołądka, w przeciwieństwie do wrzodu trawiennego, gdzie ma on cechy zmienne i w przypadkach wrzodu powierzchownego znika nieraz już po kilku dniach. Punkt krzepnięcia surowicy krwi pod wpływem gorąca, badany metodą Glassa (tom IV, str. 408-411), jest w raku żołądka przeważnie wysoki: zamiast 75-80° wynosi. on 85-100°, a nieraz surowica nie krzepnie nawet w ciepłocie 100°. Z innych objawów w przebiegu raka żołądka stwierdza się nierzadko gorączkowe wzniesienia ogólnej ciepłoty ciała o przebiegu nieregularnym. Trwają one nieraz tygodniami, zwłaszcza w przypadkach licznych przerzr. tów, szczególnie w jamie brzusznej, wiodących nieraz do rakowego zapalenia otrzewnej (peritonitis caroinomatosa). Badaniem przedmiotowym stwierdza się nadto coraz bardziej wzmagającą się niedokrwistość, w późniejszym okresie obrzęki. Najczęściej koło kostek, pochodzenia przede wszystkim charłaczego i często przerzuty. Przerzuty powstają najczęściej w sąsiednich węzłach chłonnych, o w sieci w wątrobie, rzadziej, i to przeważnie w późniejszym okresie, w węźle chłonnym lewej okolicy nadobojczykowej i w innych węzłach. Wyczuwalny stwardniały węzeł chłonny w lewej okolicy nadobojczykowej między przyczepem obojczykowym i mostkowym o mięśnia mostkowo- obojczykowo-sutkowego opisali Troisier i Virchow jako niemal swoisty objaw raka żołądka. [więcej w: acetylowany adypinian diskrobiowy, przychodnia medicus, przewlekłe ropne zapalenie migdałków ]

Powiązane tematy z artykułem: acetylowany adypinian diskrobiowy przewlekłe ropne zapalenie migdałków przychodnia medicus